Forside
Skybrud 2006
En go' historie

Arkiv

2006, SEPTEMBER - OVERSVØMMELSE.

Beretning fra Polen uge 32, 2006.

Vi nåede den polske grænse kl. ca. 06.00 lørdag morgen d. 5. august.

Grænsen til Polen betød regnvejr!
– Det regnede stort set uafbrudt i 3 døgn, og i lange perioder var det nærmest skybrud, så der kom virkelig meget vand!

Mandag eftermiddag d. 7. august begyndte vandet at skabe problemer for alvor.

Beredskabet blev sat i drift. Brandvæsen og frivillige kørte sand og fyldte sække i et forrygende tempo.

I Lesna var det i først omgang
”den lille flod”/bækken fra de tjekkiske bjerge,
der skabte ravage. I løbet af natten skulle også Kwisa vise sig at give problemer i Lesna, flere steder måtte store mængder sandsække dæmme op for vandmasserne.

Mandag aften var mange mennesker på gaden i regntøj og gummistøvler for at følge udviklingen; der var bekymrede ansigter overalt.

Natten til tirsdag stoppede regnen, men……….det kritiske punkt var endnu ikke nået! – Dæmningens overløbsværk brusede og brølede; der var 1- 1,5 meter tilbage,
før vandet nåede dæmningens top!

Strandcafeen havde i nattens løb været nødt til at evakuere deres udlejningscampingvogne, vandcykler, grill, spillemaskiner osv. osv. Ejerne var trætte og dybt frustrerede.

Langt om længe begyndte vandstanden at falde! – Og folk kom igen på gaden; nu skulle skadernes omfang tjekkes.
– I Lesna var nogle få mennesker var blevet evakueret fra deres oversvømmede huse, og et par veje var lukkede i nogle dage pga. den voldsomme vandstand i både bækken
og i floden.

Ja, for polakkerne var det en trist og urovækkende begivenhed, men for os var det naturligvis også en spændende oplevelse. – Hvem havde troet, at vi i den grad skulle se overløbsværket i drift?!

Tryk HER så kan du se billeder fra de hektiske dage!

Erik Nikolajsen, Thorsø.

DECEMBER, 2005 - GADEBELYSNING.

Vi har overtaget 2 gadelys master ved vores hytter en ved hytte 2 og en ved hytte 4, de tænders inden for døren ved de nævnte hytter, det vil være en god ide at tænde dem om natten, som en ekstra tyveri sikring.

JUNI, 2004 - REJSEBESKRIVELSE.

Lesna fra den 12/6 – 19/6 - 2004; en rejsebeskrivelse fra Bodil og Benny fra Falster.

Hvordan kommer man til Lesna, jeg havde gennemgået kørselsvejledningen grundigt hjemmefra, men jeg synes, det er blevet endnu nemmere, for man kører direkte ind på motorvejen til Berlin, helt fra Rostock, og så går det bare sydover. Vi havde valgt at sove på vandrehjem, på halvvejen, og det kan gøres, ganske billigt 38 euro inkl. sengelinned og morgenmad.
Et par små kørefejl, bevirkede at vi først var fremme ca. 14.30, og så gik helvede løs, jeg udløste alarmen, men fik den da hurtigt slået fra, vi blev heller ikke sat fast.

Første dag, var en rigtig, kend dit område, før du begiver dig ud på de vilde ”vulkaner” med en indkøbstur i Lidl, i Luban, og hvor for man dog meget for pengene.
Vi brugte kortene, fra huset, de var langt mere detaljeret, end det jeg havde med, derfor var det også muligt, at køre, nogle selvvalgt turer, rundt i det smukke område.
Jelenia Goras smukke torv, med de mange restauranter, var ikke til at stå for, så her nød vi dejlig mad, med koldt øl, inden vi begav os, til det store marked, og jeg er helt enig, det bugner af alskens vareudbud, så vi kom derfra, næsten i helt nyt sommertøj, og jeg fik skiftet mine gamle udtrådte sandaler ud, til stor glæde for Bodil.

Turene over bjerget til Szklarska Poreba, blev næsten vores hovedvej, da vi begge synes, det var en flot tur, herfra kunne vi så efter forgodtbefindende, vælge de næste turmål, vi fik set både det lille og store vandfald, kørte med skilift, i Karpacz, ( det var svært at finde )og vandrede op på det højeste bjerg, heldigvis på en dag med solskin, og kun lidt vind, en stor udfordring for os begge, men en flot oplevelse, som er værd at anbefale. Selvom man her hele tiden, går skiftevis i Polen og Tjekkiet, er det ikke nødvendigt, at have pas med.

Klippeformationerne i Adrespasske Skaly, var for os, nok den helt store oplevelse, der var rig mulighed for, at prøve kræfter af, og det fik vi gjort, så meget at vi nær havde glemt, at område lukkede kl. 17.00.
Jeg er helt enig i, deres skiltning er elendig, vi fandt først frem til området, efter jeg havde spurgt om vej, i en møbelbutik i Trutnov, hvor jeg også fik et 1- 25.000 kopi af et kort, hvor ruten blev indtegnet, af en sød tysktalende ung pige. ( kortet ligger i huset ).

Da jeg havde været på skitur, i marts måned, med mit arbejde, til Spindleruv Mlyn i Tjekkiet, ville jeg gerne opleve, området igen, uden sne ( 1,5 – 2 m. overalt ). Området er utroligt flot, det ligger inden i bunden af en dal, midt i det store Nationalpark område Karkonosze. Det var tydeligt at se, at man leve og ånder for skisporten, og kun bruger sommeren, og hermed de turister, der gerne vil vandre og nyde den smukke natur, som springbræt, til en ny hæsblæsende vinterperiode.

Luban ser ikke ud af ret meget, men bag de lidt grå huse, ligger der et helt forretningsmiljø, man skal bare vende sig til, at der først ved nærmere eftersyn, gemmer sig en bugnende butik, bag et lidt ”skummelt” udstillingsvindue, og hvis man holder sig til, deres varer, kan man købe alt, til små penge.

Jeg interessere mig meget for fugle og dyreliv, og på den ”korte” uge, fik jeg da set og oplevet, flere for mig helt nye arter, helt specielt, var det at set 6 Alpejernspurve, Bjergvipstjert og Bjergirisk på en gang, på vandreturen op til det højeste bjerg.

Huset er supert, det opfylder, alle de behov man har, på en ferietur. Man skal dog huske, at vandet ikke altid er helt rent, så brug købevand. Der var ingen vandproblemer, så det var muligt at bade hver dag.
Vi handlede meget i de små Skleps, som ligger i alle landsbyer, her kan man købe næsten alt, de forstår ikke hvad man siger, men ved hjælp af tegnsprog - dansk – tysk og lidt volapyk, så fik man oftest det man var kommet efter.
Vejret var ikke det bedste, 15 – 20 grader, blæst og om aftenen en ordentlig tordenbyge, men det er til at leve med, det giver også mod på lidt flere vandreture, da det er det vi holder mest af.

Turen hjem, foregik af veje i Polen, fra Luban mod Bolestawiec, helt op til Zielona Gora, vi krydsede grænsen, ved Frankfurt ( ingen ventetid ) fik købt cigaretter på den polske side ( meget billigt 60 zlotych ca. 90 kr. for et karton ) kørte uden om Berlin, og boede på vandrehjem lige syd for Myrits See, i en lille landsby, Mirow, her kunne man fra vore vindue, se Traner, en Fiskeørne rede med 3 unger, og et par Hvide Storke, der gik på engen, for at finde mad til deres 2 halvstore unger, op i en opsat rede, på en større gård.

En bedre afslutning, på en dejlig uge, kunne vi ikke ønske os. Tak for lån af huset.

Mange hilsner fra,

Bodil og Benny fra Meelse på Falster

2003-2003, REPARATION AF DÆMNINGEN.

Reparation af dæmningen.

Billederne er taget af Karin og Børge fra Kbh.Ø
- anpart 2/Hytte 1

Et par billeder og ord om renovation af dæmningen (2002 - 2003):

Dæmningens "vægge" er blevet repareret, og vejens belægning hugget op, og der lavet en vej;
måske slipper vi snart for de store huller og "bump"....!!
De små magasinhuse omkring dæmningen er gjort pænt i stand, det ser virkeligt fint ud.

Denne side er sidst opdateret d. 06/04-2011 18:21
Sidst opdateret d. 14/03-2024 18:29 594737 besøgende siden 4. april 2004 Udviklet af Simon Selmer Nikolajsen